عطر بهاراستاد ناصر نظر
دختران کادیس

دختران کادیس

اثری آوازی از لِئو دُلیب

کلِمان فیلیبر لئو دُلیب، از مشهورترین سرایندگان باله و اپرای فرانسوی در سده‌ی نوزدهم بود. باله‌های کوپلیا و سیلویا برای هر باله‌دوستی آشناست و اپرای لاکمه‌ی او هم از اپراهای مشهور اواخر سده‌ی نوزدهم است.

لئو نوه‌ی یک خواننده‌ی اپرای سرشناس بود و مادر و دایی‌اش هم اهل موسیقی بودند و همین‌که در کودکی پدرش را از دست داد، او را به کنسرواتوآر موسیقی فرستادند و از همان روز بی‌وقفه موسیقی می‌آموخت. وقتی بیست‌ساله شد، نخستین اثر صحنه‌ای خود را ساخت که قطعه‌ای تک‌پرده‌ای و کمدی بود.

لئو جوان خیلی زود به سبک‌های روز روی آورد و در نیمه‌ی دوم سده‌ی نوزدهم، سبکی در فرانسه محبوب شده بود به نام «ملودی» که بی‌شباهت که به سبک «لید» آلمانی نبود، اما درواقع از سنت فرانسوی «رُمانس» ریشه گرفته بود.

همین سبک بود که دلیب را به نوشتن آثار آوازی گوناگون برانگیخت. به گفته‌ی خودش، محبوب‌ترین اثر آوازی‌اش قطعه‌ای است به نام «دختران کادیس» که از روی شعری از الفرد دُموسه نوشته شده است.

این اثر داستان بازگشت از مراسم گاوبازی را روایت می‌کند، داستانی از شور و شادی که در آن با ظرافتی بی‌مانند از سبک‌ها و سازهای بومی اسپانیایی استفاده شده است تا حال و روح داستان به‌خوبی بازتاب داده شود.

داستان با این آواز آغاز می‌شود:
    گاو نر را دیدیم        سه پسر و سه دخترک هم بودند
    در مرغزار            خوشا روزی بود آن روز
    به آهنگ بولرو        و بانگ کاستانت‌ها می‌چرخیدیم
این اثر در دوران خود محبوبیت زیادی پیدا کرد و هنوز هم بسیاری از خوانندگان سوپرانو در سراسر جهان آن را اجرا و ضبط می‌کنند.

اکثر آثار آوازی دلیب بسیار پرنقش‌ونگار است و زینت‌پردازی‌های زیادی دارد، اما این یکی با همه‌ی آذین‌های ریزودرشتش هنوز هم در نزد دوستداران موسیقی آوازی فرانسوی بسیار محبوب است و همین حالا هم می‌توانید آن را جست‌وجو و تماشا کنید:
 Les filles de Cadix (Léo Delibes)