عطر بهاراستاد ناصر نظر
با سازهای قدیمی مان چه کنیم ؟

با سازهای قدیمی مان چه کنیم ؟

شاید گوشه‌ی کمد یا کنج اتاقتان سازهایی باقی مانده باشد که مدت‌هاست سراغشان را نگرفته‌اید. خیلی از این سازها مربوط به گذشته‌های دور است و روزهای کودکی. این بلزهای رنگی و ریکوردرهای کهنه را چه کنیم؟

بسیاری از سازهای قدیمی که برای آموزش مقدماتی استفاده می‌شده‌اند، یادآوری خاطراتی شیرین و همچون آینه‌هایی هستند، رو به روزگاری خوش و اصلا فکر دور انداختنشان هم به سر آدم نمی‌آید. لیکن گاهی بد نیست به این چند نکته توجه کنیم:

اهدا: فارغ از همه‌ی مواهب گوناگون، اهدا کردن چیزی که به آن دل‌بستگی دارید، همیشه آسان‌تر از فروختن یا دور انداختن آن است. اگر به دنبال محلی برای اهدای سازهای خود می‌گردید، حتما سری بزنید به مراکزی که کلاس‌های موسیقی برگزار می‌کنند، حتی به مدرسه‌هایی که کلاس‌های موسیقی فوق‌برنامه دارند، یا آموزشگاه‌های محلتان. ولی به یاد داشته باشید که فقط وقتی می‌توان ساز را اهدا کرد که کاملا سالم باشد.

بازیافت، گاهی ساز چنان خسارت دیده است که دیگر نمی‌توان آن را اهدا کرد و فکر فروشش را هم باید از سر بیرون راند. حتما مراکز بازیافت محلی را می‌شناسید. اگر امکان انتقال ساز را به این اماکن دارید، خودتان آن را تحویل این مراکز بدهید، به‌ویژه اگر سازی چوبی یا فلزی را بازیافت می‌کنید! ولی اگر ذوق مجسمه‌سازی‌تان بیدار است، می‌توانید از تکه‌های سازها برای ساختن مجسمه استفاده کنید، یا به دوستی مجسمه‌ساز بدهیدشان.

فروش، این کار شاید از همه سخت‌تر باشد. راه نخست استفاده از درگاه‌های اینترنتی است. سازتان را به بهترین شکل ممکن درآورید و هرچه تعمیر لازم است، انجام بدهید تا ارزش آن بیهوده کاسته نشود. وانگهی گاهی یک ساز کهنه از مادربزرگ یا عزیز دیگری برای آدم به‌جای می‌ماند که هیچ ایده‌ای درباره‌ی ارزش آن ندارید. بی‌تردید باید با متخصصی مشورت کنید تا ارزش حقیقی ساز آشکار شود.

باید به این نکته توجه داشت که وقتی از فضایی دور می‌مانیم، گفتمان و مقدرات آن فضا را نیز به‌درستی نخواهیم شناخت. برای نمونه، اگر بیست سالی از فضای موسیقی دور مانده‌ایم، دیگر دوستان و کسانی را نمی‌شناسیم که در این کارها کمکمان کنند.

گاهی بد نیست به ترتیبی خودمان را به چنین فضاهایی نزدیک کنیم، حتی به مرکزی برویم و با چند نفر در این مرکز مشورت کنیم و روابطی بسازیم، مبادا که در اهدا کردن یا بازیافت کردن، یا فروختن سازی تعجیل کنیم که ارزش مادی یا معنوی‌اش بسیار بیش از چیزی است که تصور می‌کنیم.