عطر بهاراستاد ناصر نظر
موسیقی و خواب

موسیقی و خواب

گاهی می‌شود که قطعه‌ای آرام در گوش سنگینی می‌کند و ناغافل به خواب می‌رویم. دست بر قضا چنان خواب شیرینی هم به چشم آدم می‌آید که گویی جادوی موسیقی بوده که ما را از این جهان ربوده و به سرزمین خیال برده است.

آیا می‌توان از این ماجرا نتیجه گرفت که موسیقی برای خوابیدن مناسب است؟ وقتی آدم عمدا می‌خواهد که موسیقی‌ای پخش کند و به خواب برود، انگاری همه چیز عوض می‌شود: دیگر صدای موسیقی نمی‌گذارد که آدم خوابش ببرد.

از داده‌های به‌دست‌آمده از پژوهش‌ها می‌توان دریافت که برخی از گونه‌های موسیقی واقعا بر کیفیت و کمیت خواب اثر دارد. دکتر مایکل برویس، متخصص خواب و نویسنده‌ی کتاب قواعدی ساده برای کاهش وزش در خواب، در این باره بسیار تحقیق کرده است.

دکتر برویس می‌گوید «موسیقی‌های مناسب برای خواب، باید ضربی آهسته داشته باشد. چنین موسیقی‌هایی دکمه‌ی چُرت آدم را فشار می‌دهند.» برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد که موسیقی برای درمان برخی از مشکلات مزمن و حاد بی‌خوابی و کم‌خوابی مؤثر است.

شماری از پژوهش‌هایی که چندان هم بر سر صحتشان توافق نیست، نشان می‌ دهد که موسیقی مناسب برای خواب، باید کمتر از شصت ضرب در دقیقه داشته باشد. هنگامی‌که ما به بستر می‌رویم و برای خواب آماده می‌شویم، ضربان قلبمان کاهش می‌یابد و در بازه‌ای مشابه با شصت ضرب در دقیقه می‌تپد.

به بیان دیگر، موسیقی‌های آهسته به کاهش ضربان قلب و آمادگی برای خواب کمک می‌کند. پس هیچ‌گاه پیش از خواب به فکر موسیقی‌های تند دلخواه نباشید. به‌احتمال زیاد، گوشتان علیه قلبتان قیام خواهد کرد.

از این‌ها مهم‌تر این‌که نباید با گوشی‌های مختلف موسیقی پخش کنید، حتی آن گوشی‌هایی که روی گوش قرار می‌گیرند. علاوه بر این‌که مجرای گوش آسیب می‌بیند، راحتی شما نیز مختل می‌شود و به احتمال زیاد خوابتان بدتر می‌شود که بهتر نمی‌شود.

ویلیام کانگریو، نمایش‌نامه‌نویس انگلیسی می‌گوید: «جادوی موسیقی دل سنگ را آب می‌کند و بید مجنون را به تعظیم می‌آورد.» البته به این شرط که موسیقی موردنظر به‌قدر کافی آرام باشد. پس برای خوابیدن از موسیقی‌هایی استفاده کنید که ضربان قلبتان را افزایش ندهد و شور ناهنگام به دلتان نیندازد.